poniedziałek, 5 sierpnia 2013

Wskazówki: szycie szyfonu, muślinu, jedwabiu

IGŁY:

Jak najcieńsza igła - do cienkiego szyfonu, muślinu i jedwabiu rozmiar 60 - 70.
Jeśli podczas
szycia tkanina jest pozaciągana w którymś kierunku to najprawdopodobniej igła jest stępiona, ułamana przy końcu lub lekko zgięta. Należy zmienić igłę na cienką i ostrą, może być to igła do mikrofazy. ( Jeżeli tkanina jest pozaciągana przy szyciu np. dzianiny, jerseju to należy wymienić igłę i szyć specjalną igłą do jerseyu, która ma zaokrąglone ostrze). Niestety podczas szycia szyfonu należy często wymieniać igły.

NICI:

Nici do szycia muślinu, szyfonu, jedwabiu - najlepiej jedwabne albo nici do haftu maszynowego czy nici poliestrowe. Nici do ściegu maszynowego mogą być za grube.
Długość ściegu - dość drobny, ścieg długości 1,5 - 2 mm. W przypadku jedwabiu 2-2,5 mm.

PRZYGOTOWANIE TKANIN:

Dekatyzacja szyfonu
- szyfonu dekatyzować na szczęście nie trzeba ( dekatyzacja czyli pranie tkaniny przed szyciem w gorącej wodze lub prasowanie jej). Z zasady wiskoza i sztuczne tkaniny nie wymagają dekatyzacji.

KROJENIE:
 
Krojenie tkaniny - tu jak na przejeździe kolejowym - zachowaj ostrożność! Tkaninę podczas układania na stole i krojeniu można obciążyć ciężarkami, żeby się nie przesuwała. Sam papierowy wykrój warto przypiąć szpilkami do tkaniny, żeby nic się ie przesuwało. Najlepiej kroić nożem krojczym. Przy krojeniu tradycyjnie nożyczkami warto to robić na nieśliskiej podkładce lub np. na ręczniku czy prześcieradle bawełnianym (tkanina się nie ześlizguje). Można też użyć specjalnego kleju w sprayu, żeby kawałki tkaniny się nie przesuwały.

Fastrygowanie - również cienką nicią bardzo ułatwia pracę.

Aby szyfon nie marszczył się podczas szycia - należy wyregulować naprężenie nici (nie może być za duże).
Dobrze jest szyć szyfon, muślin albo inne delikatne tkaniny przez papier/pergamin/papier toaletowy/śniadaniowy - układamy papier na tkaninie i szyjemy razem, po przeszyciu papier po prostu odrywamy.

Maszyna wciąga  kraniec tkaniny pod płytkę (w stronę bębenka) - należy podczas rozpoczęcia szycia przytrzymać palcami końce nitek, lekko je odciągnąć. Tu także sprawdzi się szycie na papierze (lekko usztywnia brzeg tkaniny).

Podkrój szyi i pach - tworzymy najlepiej tkaniną ciętą ze skosu.

Wzmacnianie szwów - można to zrobić za pomocą np. naprasowania fizeliny (G785) - dużo łatwiej się szyje.
Aby szwy nie rozjeżdzały się przy naprężeniach i nie powstawał efekt mereżki (przesuwanie się nitek tkaniny przy szwie) warto szwy po skrojeniu wzmocnić naklejoną skrojoną ze skosu cienką fizeliną 785.
Aby się lepiej szyło brzegi niektórzy zalecają krochmal lub potraktowanie tkaniny żelatyna dla jej usztywnienia.

WYKOŃCZENIE:

Wykańczanie szyfonu, jedwabiu - najlepiej overlockiem. Dobrze sprawdzi się też szew kryty, francuski oraz stopka do ściegu krytego, stopka do rolowania czy podwijania. Można szyjąc za pomocą stopki do podwijania szyć drobnym zygzakiem (gęstym ale niezbyt szerokim) zamiast ściegiem prostym.

INNE WSKAZÓWKI:

Prasowanie - bez użycia wody czy pary wodnej! Bo szyfon, jedwab, muślin może się pomarszczyć.  Delikatne tkaniny najlepiej prasować przez papier (pergamin) lub szmatkę (najlepiej batystową), żelazko ustawiamy na 2 kropki. Potraktowanie jedwabiu wodą podczas prasowania może skończyć się plamami nie do usunięcia.

Pranie - najlepiej w leniej wodzie, ręczne w delikatnych płynach. Jedwabiu nie wirujemy - tkanina może się zniszczyć i może nie dać się jej doprasować!



7 komentarzy:

  1. Hej :) mam pytanie na temat szyfonu, a widzę, że trafiłam na znawcę :) czy raz uszytą rzecz z szyfonu można spruć i uszyć ponownie czy to uszkodzi materiał? Chodzi mi dokładniej o rękaw w sukience :) z góry dziękuję za odpowiedź. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Żaden tam ze mnie znawca:)
      Szyfon jest bardzo delikatny, jeśli był przebijany przez igłę, to ona prawdopodobnie zostawiła na nim ślad i po wypruciu rękawa mogą pozostać na nim ślady wkłuć igły, a więc dziurki. Wszystko zależy od jakości tkaniny i grubości igły, której użyto do szycia tego rękawa.
      Możesz spróbować delikatnie wypruć ten rękaw, a potem dla pozbycia się dziurek moczyć tkaninę np. w płynie do zmiękczania tkanin i przeprasować przez wilgotną szmatkę, by niteczki w tkaninie ponownie się ułożyły.
      Mam nadzieję, że się uda:)

      Usuń
  2. Kiedyś uszyłam spódnice z szyfonu, z koła ... no i niestety po bokach tkanina się wyciągnęła i spódnica wyszła nierówna...ale jak rozłożyłam ja na stole i zmierzyłam, to wszytko było idealne. Jakiś pomysł, jak uszyć spódnice z koła (albo nawet z kilku kół) by była równa?? :) Bo jeśli nawet się wyrówna na manekinie, a później się rozłoży to będzie krzywa :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Edytko, zanim wyrównasz dół spódnicy, warto może odwiesić na parę dni spódnicę przypiętą np. klamerkami albo na wieszaku (wieszamy za pas). Wtedy spódnica się wyciągnie po skosach, jak trochę powisi, to można doły wyrównać. Powinno pomóc:)

      Usuń
  3. Trudno znaleźć na polskich blogach konkretne informacje na temat ślubnych tkanin. Teraz, kiedy już mam za sobą szycie sukni ślubnej, chciałam podziękować za te wszystkie ślubne wskazówki, były bardzo pomocne :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Dobrze, że napisałaś o tych tkaninach. Jak dla mnie to najtrudniejsze materiały do ogarnięcia. Teraz planuję uszyć sukienkę bieliźnianą według przepisu, który znalazłam na stronie Przepis na szycie i chciałam zrobić ją właśnie z jedwabiu. Dzięki tobie już wiem jak się do tego zabrać. ;)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdy komentarz, opinię czy radę! Jest mi bardzo miło, że zaglądacie:)